لکسوس در نمایشگاه پاریس امسال از یک کراساوور کوچک کانسپت با طراحی فوقالعاده چشمگیر بنام UX رونمایی کرد. این کانسپت فعلاً یک طرح مطالعاتی است که بهاحتمالزیاد پیشنمایشی خواهد بود از یک کراساوور تولیدی کوچک که پایینتر از مدل فعلی NX قرارگرفته و با آئودی Q2 به رقابت خواهد پرداخت. کانسپت UX در مرکز طراحی ED2 لکسوس واقع در جنوب فرانسه طراحی شده و پیشنمایشی از مسیر جدید لکسوس در طراحی محصولات آیندهٔ خود است.
طراحی این خودرو با استفاده از خطوط بسیار تیز صورت گرفته است درحالیکه جلوپنجرهٔ سنتی دوکیشکل لکسوس نیز در اندازهای بزرگ کاملاً جلبتوجه میکند. این جلوپنجره به همواره چراغهای جلوی تیز و مثلثی شکل، چهرهای اسپرت به خودرو بخشیدهاند. گلگیرهای جلو در موقعیتی بالاتر از خط کاپوت طراحیشدهاند درحالیکه هر چهار گلگیر نیز طراحی برآمدهای دارند که این موجب عریضتر و اسپرتتر به نظر رسیدن خودرو شده است.
باوجود فاصله از سطح زمین زیاد، مانند کراساوورها، لکسوس میگوید موقعیت صندلیها و سبْک رانندگی UX مشابه خودروهای کوپه است. سقف خودرو تقریباً صاف است که البته در قسمت عقب کمی شیبدار میشود. ریلهای نصبشده درروی سقف نیز هماهنگی کاملی با طراحی بومرنگ شکل ستون C دارند. چراغهای عقب نیز به هم متصل بوده و کل عرض درِ صندوق بار را اشغال کردهاند. این چراغها از نوع LED بوده و طراحی فوقالعاده زیبایی دارند.
طراحی داخلی UX نیز با هماهنگی کامل با طراحی بیرونی صورت گرفته است و لکسوس آنرا یک همکاری قوی بین طراحی خارجی و داخلی ماشین نامیده است. سازندهٔ ژاپنی تصمیم گرفته است چهار صندلی داخل UX را در دو بخش مجزا با دو طراحی مختلف ارائه کند بهگونهای که قسمت راننده و سرنشین جلو دارای یک طراحی اسپرت است درحالیکه قسمت عقب طراحی راحت و لوکسی دارد. درها نیز از نوع موسوم به درهای خودکشی هستند. صندلیهای جلو همان صندلیهای مفهومی جدیدی با نام «Kinetic Seats» هستند که چند روز پیش توسط لکسوس ارائه شد.
لکسوس همچنین ستونهای A را بهصورت نیمه شفاف با ترکیبی از آلومینیوم و پلی کربنات ساخته است درحالیکه گفته است ساخت کل ستونهای A با پلی کربنات و بهصورت کاملاً شفاف هم امکانپذیر است. نتیجهٔ چنین امری از بین رفتن مرزهای داخل و خارج خودرو است که دید بسیار بهتری را برای راننده فراهم میکند. در لکسوس UX همانند اکثر کانسپتهای اخیر نیز دوربینهای کوچکی جایگزین آینههای جانبی شدهاند.
ادوات نصبشده روی داشبورد خودرو بهصورت سهبعدی طراحیشدهاند. صفحهنمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مرکزی خودرو در قسمت بالایی داشبورد نصب شده درحالیکه سیستم کنترل تهویه در کنسول میانی و مکانی نزدیکتر به راننده قرارگرفته است که احساس برخورداری از کابین بزرگتری را به راننده میدهد. صفحه آمپر UX نیز از یک نمایشگر شناور تشکیل شده که اطلاعات را با ترکیبی از آنالوگ و دیجیتالی به نمایش درمیآورد. همچنین برای سرنشین جلو هم یک پد کنترلی مجزا در نظر گرفتهشده که در دستهٔ درِ جلو تعبیه شده است.
هرچند که UX فعلاً یک کانسپت و طرح مطالعاتی است اما همانطور که اشاره شد این کانسپت در اصل پیشنمایش یک کراساوور سابکامپکت لوکس جدید است تا جایی که لکسوس از هماکنون در اروپا نامهای تجاری UX200 و UX250 را بنام خود ثبت کرده است. کراساوور آیندهٔ لکسوس پایینتر از کوچکترین کراساوور حال حاضر این شرکت یعنی NX قرار خواهد گرفت.
لکسوس هنوز اطلاعاتی از قوای محرکهٔ پنهانشده در زیر کاپوت UX کانسپت را اعلام نکرده است اما آنچه ما میدانیم این است که این شرکت قصد دارد در سالهای آینده احتمالاً این کراساوور کوچک را جایگزین هاچبک ناموفق CT200h کند.