لکسوس با معرفی LFA جديد در واقع با يک تیردو نشان را هدف قرار داده است، اين ابر خودرو هم در تاريخ 20 ساله لکسوس و هم در تولید و ساخت اين سگمنت از خودروها يک نقطه عطف محسوب می شود . . .
طراحی بی مانند لکسوس LFA به وسیله يک تیم مهندسی کوچک و مصمم که هدف نهايی آنها گسترش حد و مرز تکنولوژی های نوين به همه بخشها بوده انجام شده است. در نتیجه آن چه به دست آمده ابر خودرويی کاملا متفاوت با رقبا و منحصربه فرد است که نشان معتبر شرکت را بیش از پیشبه بزرگان اين بخش از بازار نزديک می کند!
این خودروی سبک وزن با سازه فیبرکربنی پیشرفته خود از یک پیشرانه قدرتمند 4.8 لیتری V10 به قدرت 552 اسببخار نیرو میگیرد. انرژی الزم برای حرکت این هیولای ژاپنی به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته سکانسی اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند تا دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از 322 کیلومتر در ساعت برای آن مهیا شود. لکسوس LFA، وسیله ای است که تنها یک هدف را دنبال می کند، ایجاد بهترین تجربه رانندگی ممکن که از یک ابرخودروی اسپرت انتظار میرود.
سازه ای از جنس فیبر کربن
پایین نگه داشتن وزن کلی خودرو تا حد ممکن یکی از اصلیترین اولویتها در شکلگیری LFA محسوب شده، به همین منظور به جای استفاده از آلومینیوم که خود یکی از عوامل اصلی در کاهش وزن یک خودرو به حساب میآید، پلاستیک تقویت شده با تکنولوژی فیبرکربن پیشرفته (CFRP) برای ساخت شاسی و قطعات بدنه به کار رفته است.
در کنار این موضوع لکسوس به جای سفارش CFRP به شرکتهای دیگر تمایل فراوانی به ساخت چنین سازه ای در خود شرکت داشت. به همین دلیل پیشینه تکنولوژی گروه تویوتا موتور در صنعت نساجی بار دیگر به کار گرفته شد تا با توجه به تواناییهای فنی خوب آن، دستگاه جدید ساخت الیاف کربن و یک سیستم لیزری پیشرفته برای مونیتورینگ و بررسی صحت ماده به دست آمده، تولید شود.
CFRP با مقاومتی چهار برابر بیشتر از آلومینیوم، به لکسوس LFA ساختاری محکم و قوی اعطا می کند. همچنین کاهش وزنی در حدود 100 کیلوگرم یکی دیگر از مزایای حیاتی این نوع سازه محسوب میشود. در مجموع 65درصد بدنه از جنس CFRP و 35درصد باقی مانده تماما از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.
پیشرانه
قلب تپنده این ابر خودرو از یک پیشرانه 10 سیلندر خورجینی با تنفس طبیعی تشکیل شده که در نوع خود استانداردهای جدیدی را از نظر ابعاد، معماری سبک وزن و تواناییهای فنی به ثبت رسانده است.
این پیشرانه به حجم دقیق 4805 سی سی، حداکثر قدرتی برابر با 552 اسببخار را قبل از رسیدن به 9 هزار دور در دقیقه (محدوده قرمز) تولید میکند. زاویه 72 درجهای بین سرسیلندرها بهترین توازن ممکن را فراهم کرده تا پیشرانه از عملکرد نرمی نیز برخوردار باشد، در عین حال کنترل الکتریکی دریچههای ورودی سوخت باعث می شود تا پیشرانه به سرعت به پدال گاز واکنش نشان دهد.
حداکثر گشتاور این پیشرانه 10 سیلندر، 480 نیوتنمتر در 6800 دور در دقیقه است که تقریبا 90درصد این مقدار از 3700 تا 9 هزار دور در دقیقه در دسترس خواهد بود. به لطف تکنولوژی دوگانه VVT-i، منیفولدهای هم اندازه و هم طول و انژکتورهای 12 سوراخه، شتاب خیره کنندهای در هر دور از موتور و همچنین در هر دنده به دست میآید؛ شتاب اولیه این خودرو برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حال سکون تنها 3.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 325 کیلومتر درساعت است.
با توجه به وزن خالص 1480 کیلوگرمی، نسبت نیرو به وزن در لکسوس LFA در حدود 373 اسب بخار به ازاي هر هزار کیلوگرم است ضمن اینکه قدرت خروجی 115 اسب بخار در مقابل هر لیتر از پیشرانه در میان تمامی ابر خودروهای بازار یکی از بهترین راندمانها را دارد.
از جمله دیگر مشخصات این پیشرانه می توان به نسبت تراکم 12:1، اصطکاك داخلی پایین قطعات، ورودیهای هوای بهینه سازی شده و جریان روان و سریع گازهای خروجی از اگزوز اشاره کرد.
جدای از پتانسیل بالا، این پیشرانه V10 را باید مانند یک مثال بسیار خوب در ابعاد جمع و جور و سازه سبک وزن آن دانست. در واقع از نظر اندازه این پیشرانه همانند یک پیشرانه V8 و از نظر وزنی مشابه یک پیشرانه V6 است! همچنین این پیشرانه همانند دیگر پیشرانههای لکسوس کاملا قابل اطمینان بوده و به راحتی توانایی رعایت استاندارد آالیندگی یوروV را دارد.
جعبه دنده
نیروی تولیدی پیشرانه 10 سیلندر LFA به وسیله یک جعبهدنده شش سرعته سکانسی اتوماتیک (ASG) که به صورت کاملا ویژه برای این خودرو طراحی شده، به دیفرانسیل لغزش
محدود عقب منتقل می شود. همچنین برای دستیابی به بهترین تقسیم وزن ممکن، این جعبه دنده بالای محور عقب نصب شده است.
ASG تنها از طریق پدالهایی که در پشت فرمان قرار دارد، عمل می کند و به گونهای شکل گرفته که توانایی سریعترین تعویضها را داشته باشد، مانند سبک کردن تمامی دنده که در زمان تنها 0.2 ثانیه انجام می شود. این جعبه دنده از چهار حالت مختلف تشکیل شده: اتوماتیک، اسپرت، دستی و خیس (برای محیطهای لغزنده). در عین حال سیستمهای محاسباتی کنترل پیشرانه و ترمز به راننده کمک میکنند تا بسته به شرایط مختلف رانندگی بهترین عملکرد را تجربه کند.
سیستم ترمز
شاید بیاغراق نباشد اگر لکسوس LFA را یکی از مجهزترین و قدرتمندترین خودروهای تولید انبوه جهان در قسمت سیستم ترمز بدانیم البته برای متوقف کردن این هیولا در سرعت 320 کیلومتر در ساعت، طبیعتا نیاز به چنین سیستم ترمزی نیز احساس می شد!
دیسکهای ترمز تماما از کربن/سرامیک (CCM) ساخته شدهاند که ضمن سبکتر بودن در مقایسه با دیسکهای فولادی در همه شرایط بهترین عملکرد را از خود نشان میدهند. دیسکهای جلو به قطر 390 میلیمتر و ضخامت 34 میلیمتر از کالیپرهای آلومینیومی شش پیستونه و دیسکهای عقب با قطری برابر با 306 میلیمتر و ضخامت 28 میلیمتر ازکالیپرهای چهار پیستونه تشکیل شده اند.
سیستم تعلیق و چرخها
سیستم تعلیق مسابقه ای این خودرو حاصل تلاشهای صورت گرفته در پیست نوربرگرینگ است تا ایدهآلترین بالانس میان پایداری، کنترل و راحتی به دست آید. سیستم تعلیق در محور جلو از نوع دوجناغی و در عقب چند اتصالی است که برای اطمینان از مقاومت بالا به طور کامل از آلیاژ آلومینیوم ساخته شدهاند.
همچنین رینگهای 20 اینچی آلومینیومی ریختهگری شده BBS این خودرو به وسیله تایرهای بریجستون که به ترتیب در محورهای جلو و عقب دارای ابعاد 35ZR20/265 و 20ZR20/305 هستند سطح مسیر را لمس می کنند!
پروژه لکسوس LFA برای اولین بار در سال 2000 و تحت عنوان یک برنامه تحقیق و توسعه R&D معرفی شد. اولین نمونه پروتوتایپ این خودرو در سال 2003 تکمیل شد و در سال 2005 در نمایشگاه خودروی دیترویت در معرض دید عموم قرارگرفت.
در سالهای 2008 و 2009 لکسوس LFA به مسابقات 24 ساعته نوربرگرینگ راه پیدا کرد تا تحت سختترین شرایط ممکن مورد آزمایش و بررسی فنی قرار گیرد، در نهایت نیز این ابر خودرو به صورت رسمی در نمایشگاه توکیو 2010 رونمایی شد.
LFA به صورت کامال دست ساز در کارخانه Motomachi تویوتا مونتاژ می شود که در مجموع تنها 500 دستگاه از آن با ظرفیت حداکثری تولید 20 عدد در ماه، خط تولید کارخانه را ترك خواهند کرد.
قیمت پایهای در نظر گرفته شده برای این خودرو رقمی در حدود 368,000 یورو یا در حدود 480,000 دلار برای بازار اروپاست. همچنین مشتریان می تواننداز میان 30 رنگ مختلف برای بدنه و گستره وسیع تجهیزات رفاهی گوناگون لکسوس LFA خود را سفارشی نمایند.
خلاصه مشخصات فنی
نوع پیشرانه: 1LR-GSE
تعداد سیلندر: 10 با چیدمان V شکل و زاویه 72 درجه
تعداد سوپاپ: 40 سوپاپ به شکل DOHC
حجم: 4805 سی سی
نسبت تراکم: 12:1
نوع تزریق سوخت: EFI
اکتان سوخت مورد مصرف: 95 به بالا
حداکثر قدرت: 552 اسب بخار در 8700 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 480 نیوتن متر در 6800 دور در دقیقه
استاندارد آلایندگی : یورو پنج
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.7 ثانیه
حداکثر سرعت: 325 کیلومتر در ساعت
طول: 4505 میلی متر
عرض: 1895 میلی متر
ارتفاع: 1220 میلی متر
فاصله بین دو محور : 2605 میلی متر
فاصله عرضی محور جلو وعقب: 1580 و 1570 میلی متر
اوورهنگ جلو وعقب: 940 و 960 میلی متر
ضریب درگ: Cd 0.31
مخزن سوخت: 73 لیتر
وزن خالص: 1480 تا 1580 کیلوگرم
وزن ناخالص: 1750 / 1700 کیلوگرم
نوع گیربکس: شش سرعته سکانسی اتوماتیک
حداکثر سرعت دنده یک: 84 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت دنده دو: 122 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت دنده سه: 167 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت دنده چهار: 218 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت دنده پنج: 277 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت دنده شش: 325 کیلومتر در ساعت
ترمز جلو: دیسکهای سرامیکی خنک شونده به ابعاد 34×399
ترمز عقب: دیسکهای سرامیکی خنک شونده به ابعاد 360×28
سیستم تعلیق جلو: جناغی دوگانه با میله های ضدغلتش
سیستم تعلیق عقب: چند اتصالی با میله های ضدغلتش
رینگهای جلو: آلیاژی 20×9.5J BBS
رینگهای عقب: آلیاژی 20×11.5J BBS
تایرهای جلو: 95Y 35R20/265
تایرهای عقب: 99Y 30R20/305