بررسی لکسوس LC 500h جدید 2017

کلاس خودروهای GT پرفورمنس سگمنتی نیست که در آن بتوان ترکیبی از پیشرانه‌ی هیبریدی و گیربکس اتوماتیک CVT را به آسانی یافت؛ اما لکسوس در طول سال‌ها این کار را در سایر کلاس‌ها با موفقیت انجام داده بنابراین جای تعجبی نیست که ببینیم این ترکیب در خودروی برجسته‌ی LC 500h جدید نیز بکار رفته است؛ اما این کار با پیچیدگی صورت گرفته است. اول‌ازهمه باید گفت طراحی خودرو که مطمئناً سرها را به‌سوی خود برمی‌گرداند لزوماً زیبا نیست. زوایای تیز بسیار زیادی وجود داشته و خطوط متقاطع در بدنه‌ی خودرو دیده می‌شود اما مواردی همچون جلوپنجره‌ی دوکی‌شکل کم ارتفاع، چراغ‌های جلوی LED، سقف شناور و چراغ‌های عقبی سه‌بعدی باعث جلب‌توجه شما خواهند شد.

لکسوس از زمان سوپرکار LFA تابه‌حال مدل‌های اسپورت زیادی را عرضه نکرده اما ترکیبی از تیم  پشت‌صحنه‌ی این خودرو وجود دارد که تا پیش از این دیده نشده بود. یک نسخه‌ی 8 سیلندر برای افراد سنتی وجود دارد اما این نسخه‌ی هیبریدی افراد زیادی را سورپرایز و طرفداران تکنولوژی‌ها را خوشحال خواهد کرد. این خودرو واقعاً بسیار هوشمند است. خب درباره‌ی گیربکس CVT اوضاع از چه قرار است؟ حتی طرفداران و برنامه‌ریزان لکسوس نیز موافق این موضوع هستند که گیربکس یاد شده عالی نبوده است. مهندس سیستم هیبریدی کوجو اوشیما LC به ما گفته که: “برخی جوانب وجود دارند که خود من به عنوان کاربر گیربکس CVT دوست داشتم متفاوت بودند.”


البته زمانی که در رابطه‌ی راندمان این نسخه و اجازه دادن به کارکرد بهینه‌ی پیشرانه صحبت می‌کنیم این گیربکس ایده آل بوده و فقط نقطه‌ضعف آن به بسیار خوب نبودن صدا یا احساسش مربوط می‌شود. بنابراین اوشیما و تیمش گیربکس 4 سرعته ای را برای پشتیبانی نسخه‌ی CVT اضافه کرده‌اند. با سه مرحله‌ی مهندسی شده در گیربکس CVT برای سه دنده‌ی ابتدایی در گیربکس استاندارد به اضافه‌ی چهارمین دنده‌ای که به عنوان اوردرایو بکار می‌رود، شما در واقع گیربکسی 10 سرعته دارید. لکسوس این گیربکس را وسیله‌ی تعویض چندمرحله‌ای می‌نامد اما آیا کار می‌کند؟ به‌صورت شگفت‌انگیزی بله کار می‌کند. زمانی که پدال گاز را تا ته فشار داده و دور پیشرانه بالا می‌رود، گیربکس 4 سرعته همه‌ی دنده‌ها را کاهش خواهد داد (به این معنی که از دنده‌ی نهم به ششم خواهد رفت) و همانند گیربکس‌های اتوماتیک مرسوم دنده‌ها را تعویض خواهد کرد. این گیربکس حتی تعویض‌های سریع‌تر و نرم‌تری دارد.


صدای پیشرانه نیز دوست‌داشتنی بوده و با افزایش فشار پیشرانه صدا نیز به کابین نفوذ پیدا کرده و باعث افزایش لذت خودرو می‌شود خصوصاً اگر بدانید که طرز کار پیشرانه و گیربکس چگونه است. شتاب این خودرو تنها کسری از ثانیه کمتر از پیشرانه‌ی 8 سیلندر است. وزن اضافی سیستم هیبریدی به نظر می‌رسد که باعث سفت‌تر شدن سواری خودرو شده اما این امر راحتی خودرو را چه در حالت اکو و راحت و چه در حالت‌های نرمال، اسپورت و اسپورت پلاس کاهش نداده است.

 


برای یک خودروی GT سیستم هیبریدی می‌تواند برگ برنده باشد. چسبندگی خودرو زیاد بوده و فرمان نیز اگرچه سرزنده نبوده و بازخورد چندانی ندارد اما دقت عمل بالایی دارد؛ و البته آن ریتمی که مهندسان لکسوس درباره‌ی وجودش صحبت می‌کنند در عبور از پیچ‌های پیاپی و تعویض دنده‌های اکثراً مصنوعی دیده نمی‌شود. دیگر ساخته‌های لکسوس نیز از پلتفرم GA-L این خودرو سود خواهند برد که از آن جمله می‌توان به پرچم‌دار جدید LS و مدل‌های GS و IS اشاره کرد. کابین LC نیز ترکیبی از عناصر لذت‌بخش است که از آن جمله می‌توان به پانل درب‌هایی اشاره کرد که خطوط نرم و ملایمی دارند. همچنین دکمه‌های زیادی وجود داشته و کنترل لمسی لکسوس نیز برای سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو باقی مانده‌اند.

کیفیت خودرو استثنایی بوده و صندلی‌ها نیز واقعاً راحت هستند. در تریم اسپورت و اسپورت پلاس این خودرو شاهد صندلی‌هایی هستیم که پشتیبانی بیشتری از بدن را به نمایش می‌گذارند. مدل اسپورت همچنین دارای سقفی شیشه‌ای از فیبر کربن بوده و در مدل اسپورت پلاس نیز دیفرانسیل لغزش محدود به همراه فرمان پذیری چرخ‌های عقب و عناصر آئرودینامیکی فعال بکار رفته‌اند. انتظار نمی‌رود این خودرو تا تابستان سال آینده وارد بازار انگلستان شود بنابراین تخمین بهای آن کمی سخت است اما انتظار می‌رود که لکسوس بهای آغازین حدود 80 هزار پوند را برای LC در نظر بگیرد. گاهی اوقات استفاده از تکنولوژی جدید در یک خودرو می‌تواند لذت سواری خودرو را کاهش دهد اما این مورد در رابطه با لکسوس LC 500h جدید صدق نمی‌کند. این خودرو یک GT فوق‌العاده بوده و به عنوان یک خودروی اسپورت خوب عمل می‌کند. شاید پیشرانه‌ی هیبریدی و گیربکس CVT خلاق خودرو روش مرسوم این نوع از خودروها نباشد اما ما تکنولوژی‌های لکسوس را دوست داریم؛ و با وجود کیفیت، آسایش و راحتی خاص لکسوس این خودرو یک نقطه‌ی عطف جذاب برای آینده‌ی شرکت است.

مشخصات لکسوس LC 500h لوکس

قیمت: 80 هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: 6 سیلندر 3.5 لیتری بنزینی به همراه واحد الکتریکی
قدرت: 354 اسب بخار
گیربکس: 10 سرعته ی CVT اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 4.7 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر
زمان فروش: تابستان سال 2017

Check Also

لکسس RC F با آپشن قطعات TRD در ژاپن

شاید لکسس RC F از نظر اکثر خریداران اروپایی و آمریکایی فاقد جذابیت خودروهایی همچون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد لکسوس