کار را با نمای ظاهری خودرو شروع میکنیم. خارج خودرو، اشتباهی دربارهی چهرهی جدید لکسوس وجود ندارد. جلوپنجرهی باابهت و خطوط تندوتیز RX شما را در یک دوراهی قرار میدهد که با دیدن آن یا عاشقش میشوید و یا نسبت به آن احساس تنفر پیدا میکنید.
اما یکبار که پایتان را داخل خودرو بگذارید، همهی شبههها پایان مییابد. دوست داشتن صندلیهای راحت، پکیجهای مناسب و مواد بکار رفتهی نرم چندان سخت نیست. این مواد نرم در مناطقی همچون غربیلک فرمان بکار رفتهاند و حس خوبی ایجاد میکنند. حتماً نگاهی به سطح داخلی سقف بیندازید که جزئیات زیبایی را به نمایش میگذارد.
چهرهی پرخاشگر RX 350 اف اسپورت این حقیقت را پنهان میکند که چهارمین نسل این خودرو در زیر کاپوت ملایم و مهربانتر است. این خودرو در بخش پیشرانه تغییر قابلملاحظهای را نسبت به مدل اف اسپورت 2013 نشان نمیدهد. پیشرانه هنوز هم 6 سیلندر 3.5 لیتری تنفس طبیعی است اما قدرت آن با 20 اسب بخار افزایش به 295 اسب بخار رسیده است.
مدل 2016 RX 350 در 6.8 ثانیه بهسرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد که نسبت به مدل 2013 یکدهم ثانیه بهبود را نشان میدهد. مسافت 400 متر نیز در 15.1 ثانیه و با سرعت 149 کیلومتر بر ساعت طی میشود (نسبت به مدل 2013 به ترتیب یکدهم ثانیه و یک کیلومتر بر ساعت بهبود مشاهده میشود). تست فیگور اِیت نیز در زمان 27.1 ثانیه و با شتاب جانبی متوسط 0.63 جی انجام میشود که این اعداد در مدل 2013 به ترتیب عبارتاند از 27.9 ثانیه و 0.57 جی. یکی از همکاران کمی تعلل و تأخیر را در RX و در حین انجام این تست تشخیص داد اما انتقال قدرت و تعویضهای گیربکس 8 سرعته ی آن را سریع و نرم ارزیابی کرد. مدل 2016 لکسوس RX 2056 کیلوگرم وزن دارد و در فاصلهی 37.5 متری از 96 کیلومتر در ساعت به سکون میرسد درحالیکه برای مدل 2012 با وزن 2 تنی این فاصله 1 متر کمتر است.
در جادههای مختلف از راههای پردستانداز گرفته تا بزرگراههای صاف و یکدست، لکسوس RX قادر و توانا بوده و سواری نرمی را ارائه میکند.
لکسوس همیشه با سکوت داخل کابین شناخته میشود اما نویزهای جاده در مدل حاضر در تست بیشازحد انتظار است و در اطراف ستون A صدای باد شنیده میشود.
در راههای پیچدرپیچ کوهستانی، لکسوس کمی سنگین حرکت میکند و مقدار شگفتآوری از حرکات بدنه را به نمایش میگذارد. گیربکس 8 سرعته نرم و روان است اگرچه که یکی از همکاران اظهار میدارد که گیربکس سعی میکند تا دندهها را سبک کند و نسبت به معکوسها بیمیل است. تا زمانی که پیشرانه تحتفشار قرار نگیرد سکوتی زیبا بر کابین حکمفرما خواهد بود.
بزرگترین ناامیدی سواری سفت و خشک اف اسپورت است که آن جذابیت خاص سیستم تعلیق اسپورت را نشان نمیدهد. فرمان خودرو نیز متناسب اما کمی بیحس است.
کابین هوشمند و معقول RX، این خودرو را در صدر سگمنت قرار میدهد.
در داخل کابین RX 350 واقعاً میدرخشد. صندلیهای راحت این خودرو یکی از بهترینهای بازار است و فضای زیادی برای سر، پاها و شانه وجود دارد. صندلیهای ردیف دوم به جلو میلغزند و خم میشوند اما با قیمت 59985 دلاری، سیستم گرم شونده ندارند.
صندلیهای عقب با فشردن یک دکمه در عقب تقریباً بهصورت تخت تا میشوند اما از ردیف دوم، نیاز به تلاش و کوشش و یک اهرم است. همچنین بازگرداندن صندلیها به حالت اول از طریق ردیف دوم سخت است و همچنین ما مایلیم تا خروجی 120 ولت و پورتهای USB عقب را ببینیم.
چرم و لایههای نرم بکار رفته در درب خودرو بهصورت فوقالعادهای نرم هستند و دائماً یادآوری میکنند که شما یک خودروی لوکس را خریدهاید. دربهای خودرو احساس خوبی دارند اما همیشه با یک فشار ساده بسته نمیشوند.
لکسوس فضاسازیهای زیادی را داخل کابین انجام داده است. فضاهای هوشمندانهی زیادی در کابین وجود دارد که از جملهی آنها میتوان به نگهدارندهی فنجان با قابلیت تنظیم عمق، مکانی برای قرار دادن نقشهها و یک جای مخفی اما با دسترسی آسان برای نگهداری گوشیهای کوچک، کارت و… اشاره کرد. متأسفانه آیفون 6 در این مکان قرار نمیگیرد!
ما طرفدار سیستم ناوبری نیستیم، سیستمی که با جوی استیک خاص خود ناامیدکننده به نظر میرسد.
چندساعتی را داخل کابین RX 2016 بگذرانید و فهمیدن آن سخت نیست که چرا این خودرو پرفروشترین مدل لکسوس بوده و یکی از برترینهای این سگمنت میباشد. اگر شما چهرهی جدید لکسوس را دوست ندارید، به یاد داشته باشید که بهترین نما میتواند از پشت فرمان باشد.
مشخصات لکسوس RX 350 اف اسپورت 2016
قیمت پایه: 50075 دلار
قیمت در هنگام تست: 59985 دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، چهارچرخ محرک،5 سرنشینه،4 درب شاسیبلند
پیشرانه: 3.5 لیتری/295 اسب بخار قدرت/362 نیوتن متر گشتاور/6 سیلندر 24 سوپاپ
وزن خالص: 2056 کیلوگرم (57/43% تقسیم وزن جلو/عقب)
طول/عرض/ارتفاع: 4.88/1.89/1.71
شتاب صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت: 6.8 ثانیه
مسافت 400 متر: 15.1 ثانیه با سرعت 149 کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی: 0.79 جی (متوسط)
مصرف سوخت EPA: 12.3/9/10.6 لیتر در هر صد کیلومتر