رقابت لکسوس GS F با بی ام و M5

برای چندین دهه اگر شما می‌خواستید که یک سوپرسدان کارا را خریداری نمایید، یک خودروی لوکسی که قدرت کافی برای جنگیدن با اکثر خودروهای اسپورت را داشته باشد، با ب‌ام‌و M5 روبرو می‌شدید. از زمان اولین نسل این خودرو یعنی E28 M5، این مدل از ب‌ام‌و خودرویی عالی برای کسانی بوده که هم راحتی و هم پرفورمنس را می‌خواسته‌اند. هرچند،M5 در این چند سال اخیر رقبای قدرتمندی را در برابر خود دیده است.
جدیدترین این رقبا لکسوس GS F مدل 2016 است.

معمولاً لکسوس خودروهایی را می‌سازد که پدربزرگ‌های شما در هنگام بازنشستگی اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند زیرا این مدل‌ها نرم، لوکس و آرام هستند. خودروهای ساخت لکسوس معمولاً از آن دسته مدل‌ها نیستند که با مدل‌های M ب‌ام‌و رقابت کنند. لکسوس GS F جدیدترین تلاش این برند ژاپنی برای شکستن این دیدگاه است.

لکسوس از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 467 اسب بخار و گشتاور 527 نیوتون متری بهره می‌گیرد بنابراین کند و دست‌وپابسته نیست. قدرت این پیشرانه از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF به چرخ‌های عقب راه می‌یابد. به این اسلوب توجه کنید: پیشرانه‌ی 8 سیلندر بزرگ در جلو، چهار درب و دیفرانسیل عقب. این دستورالعمل دقیقاً مناسب یک سوپرسدان است.

این تلاشی بزرگ از سوی لکسوس است اما متأسفانه بسیار دیر انجام شده است. درحالی‌که پیشرانه‌ی 8 سیلندر بزرگ آن صدای خوبی داشته و روی کاغذ ظاهری عالی دارد، اما به‌طورجدی در قدرت و کارایی لنگ می‌زند. در مقایسه با ب‌ام‌و M5 560 اسب بخاری (600 اسب بخار در پکیج مسابقه‌ای)، قدرت 467 اسبی لکسوس به‌طور ساده‌ای کم است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت GS F در 4.5 ثانیه ثبت می‌شود که کندتر است. کندترین مدل M5 شتاب 4.1 ثانیه‌ای دارد و نسخه‌ی استاندارد آن از گیربکس 6 سرعته دستی بهره گرفته است. با تجهیز این خودرو به گیربکس 7 سرعته DCT شتاب خودرو به 3.9 ثانیه کاهش می‌یابد و حتی با پکیج مسابقه‌ای این خودرو سریع‌تر نیز می‌گردد.

اما قدرت و پرفورمنس تنها موضوعی نیست که درباره‌ی یک سوپرسدان مطرح می‌شود. راحتی، لوکس بودن و تکنولوژی نیز مهم هستند. دوباره با اظهار تأسف،GS F در این زمینه‌ها نیز در برابر ب‌ام‌و کم می‌آورد. علیرغم سن بالای نسل F10 کنونی، کابین و تکنولوژی M5 هنوز هم نسبت به لکسوس جدید عالی هستند. سیستم iDrive ب‌ام‌و خیلی بهتر از نمونه‌ی موجود در لکسوس است. لکسوس GS F کابین بسیار جذابی دارد اما در بحث ارگونومیک خوب عمل نکرده و به اندازه‌ی کابین M5 با کیفیت احساس نمی‌شود. البته باید گفت لکسوس صندلی‌های خیال‌انگیزی دارد.

اگر شما قدرت، کارایی و اشرافیت و تکنولوژی اضافی‌تر نسبت به M5 می‌خواهید، باید حداقل 10 هزار دلار بیشتر از لکسوس GS F بپردازید. هرچند، اگر می‌خواهید در این محدوده‌ی قیمتی خرید بکنید، 10 هزار دلار اضافی چندان مهم نیست. درحالی‌که لکسوس در خلق خودروهای اسپورت واقعی بهتر عمل کرده اما هنوز هم نمی‌تواند با بهترین‌های باواریا شاخ‌به‌شاخ شود.

لکسوس GS F تلاشی خوب و درخور تقدیر است اما زمانی که با مدل ارائه شده توسط ب‌ام‌و در این کلاس مقایسه می‌شود، به نظر می‌رسد که کمی عقب‌تر می‌افتد.

همچنین ببینید

معرفی نسل جدید لکسوس LS در نمایشگاه خودروی دیترویت 2017

اولین تصویر رسمی از پرچم‌دار جدید لکسوس منتشر شد. LS به جنگ رقبایی چون ب‌ام‌و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد لکسوس