مصاف لینکلن MKX با شاسی بلند لوکس لکسوس RX350

لینکلن MKX ثابت کرده که این خودروساز لوکس آمریکایی یادداشت‌های خود را از جزوه‌های رقبا به خوبی برداشته اما برای دیدن اینکه آیا این خودرو توانایی روبرو شدن با رقبا را دارد یا خیر، ما آن را با یکی از بهترین‌های این کلاس شاخ‌به‌شاخ نموده‌ایم. لکسوس RX اخیراً به‌روز شده و برنامه دارد تا از فروش یک‌صد هزار دستگاهی در آمریکا فراتر رود. خریداران کراس اوورهای لوکس به سوی خودروسازان ژاپنی روی آورده‌اند و فهمیدن دلیل آن نیز آسان است: RX قابل‌ابتیاع بوده و قابلیت اطمینان و کیفیت خوبی دارد و تجربه‌ی رانندگی بی‌زحمتی را ارائه می‌دهد.

RX در برخی موارد نوآوری جدیدی نداشته درحالی‌که در برخی موارد نیز به‌طور رادیکالی تغییر نموده است. برای شروع باید گفت پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.5 لیتری قرار گرفته در زیر کاپوت به اندازه‌ی نسل قبلی کاربردی بوده و قدرت کمتر از 300 اسب بخاری و گشتاور 362 نیوتون متری دارد. برخی به‌روزرسانی‌های تکنیکی در پیشرانه صورت گرفته که دربردارنده‌ی طراحی کاملاً جدید سر سیلندر، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و توانایی سوئیچ کردن پیشرانه به حالت چرخه‌ی آتکینسون از چرخه‌ی اوتو بوده اما این مورد بنیادی نیست. پیشرانه‌ی مورد بحث به گیربکس 8 سرعته اتوماتیکی که تعویض‌های نرمی دارد متصل شده است.

همه‌ی این کارها خوب است و تغییرات صورت گرفته قطعاً خودرو را کاراتر می‌کنند اما این موارد به اندازه‌ی کافی برای تغیر بازی کافی نیستند. در روی جاده قوای محرکه‌ی لکسوس به سختی مزیت چشمگیری را از خود نشان می‌دهد. قوای محرکه نرم عمل می‌کند. اگرچه که پیشرانه‌ی نرم سروصدای جذاب و اسپورتی ارائه نمی‌دهد اما این همان چیزی است که خریداران خودروهای لوکس خواهانش هستند و لکسوس نیز دقیقاً همین خواسته را برآورده می‌کند. از طرف دیگر، ظاهر جدید لکسوس تغییری دوقطبی بوده است. با زاویه‌های تیزتر لکسوس هر چه بیشتر سعی داشته تا فیلم‌های علمی تخیلی را به یاد ما بیاورد؛ و درحالی‌که ما به دلیل اینکه پسندیدن ظاهر یک خودرو امری سلیقه‌ای است زیاد در این باره بحث نمی‌کنیم اما چیزی وجود دارد که همه موافق آن هستند: لکسوس RX هرگز نمی‌تواند به عنوان خودرویی با ظاهر خسته کننده در نظر گرفته شود.پ

برای کسانی که دنبال ظاهر محافظه‌کارتری هستند لینکلن انتخاب بهتری است. لینکلن هنوز هم در حال سبک‌سنگین کردن زبان طراحی جدید خود بوده بنابراین MKX دارای جلوپنجره‌ی سنتی لینکلن و به همراه چراغ‌های نواری عقب است. برخلاف لکسوس، لینکلن طراحی سنتی خود را پنهان نمی‌کند. چرخ‌های بزرگ و عناصر led قرار گرفته روی سپر به خوبی با تریم کروم لینکلن همراه گردیده‌اند. هر دو خودرو طراحی قابل‌احترام مخصوص خود را داخل کابین دارند، جایی که لینکلن باز هم استایل محافظه‌کاری داشته و لکسوس بیشتر متعلق به جهان دیگر است. فکر می‌کنیم کابین لکسوس با چرم قرمز ظاهر خوبی دارد. همانند نمای بیرونی، همه‌جا زوایای تیز دیده می‌شود لینکلن نیز در مقام مقایسه بد نیست اما با دیدن آن هیجان زیادی به شما دست نمی‌دهد. همچنین برخی پانل‌های پلاستیکی وجود دارند که به نظر می‌رسد در خودرویی لوکس نباید محلی از اعراب داشته باشند. احساس ارزان‌قیمت بودن در نقطه‌ی مقابل لکسوس قرار می‌گیرد.

حداقل استفاده از لینکلن آسان است. درحالی‌که MKX از جدیدترین نسل سیستم اطلاعات سرگرمی mYlINCOLN استفاده می‌کند اما استفاده از آن در مقایسه با سیستم ریموت لمسی لکسوس آسان‌تر است. سیستم لکسوس به نظر می‌رسد که توجه زیادی را برای استفاده در هنگام رانندگی نیاز دارد. لینکلن از سیستم صوتی Revel استفاده می‌کند که در سطحی یکسان با سیستم صوتی لوینسن لکسوس قرا می‌گیرد. صندلی‌ها بخش برجسته‌ی دیگر لینکلن هستند. رویه‌ی این صندلی‌ها را چرم نرم و با کیفیتی پوشانده و صندلی‌ها در 22 جهت قابل تنظیم می‌باشند. ماساژور نیز وجود دارد. لینکلن می‌گوید که با استفاده از این صندلی‌ها درد کمر کمتر خواهد شد. این ویژگی در سفرهای طولانی بسیار مفید است. هر دو خودرو دارای تجهیزات ایمنی و کمک راننده‌ی زیادی هستند. سیستم‌های همچون کروز کنترل تطبیقی در هر دو خودرو وجود دارد اما دیگر سیستم‌ها نظیر دستیار حفظ خطوط، هشدار برخورد از جلو، پایش نقاط کور و دوربین پشتی در خودروهایی با این اندازه بسیار مفید هستند. لینکلن دارای دوربین 360 درجه و تکنولوژی پارک است درحالی‌که لکسوس نیز با هدآپ دیسپلی رنگی عرضه می‌شود.

زیر کاپوت لینکلن شاهد حضور پیشرانه‌ی بزرگ‌تری نسبت به رقیب ژاپنی هستیم. پیشرانه‌ی 6 سیلندر توئین توربوی این خودرو قدرت خروجی 335 اسب بخاری و گشتاور 515 نیوتون متری دارد. این خودرو در بحث پرفورمنس بسیار احساس‌برانگیزتر از لکسوس بوده و در جاده این لینکلن است که احساس سریع بودن و اعتمادبه‌نفس بیشتری دارد. مقدار کمی از تأخیر توربو در لینکلن دیده می‌شود. اگر سواری اسپورت تری می‌خواهید، لینکلن می‌تواند از پس این خواسته برآید. مطابق انتظار، جفت شدن این پیشرانه‌ی توربو به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک باعث می‌شود تا در بحث مصرف سوخت در پس لکسوس قرار بگیرد. لینکلن با سیستم چهارچرخ محرک در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی مصرف 14.8 لیتری دارد درحالی‌که این رقم در لکسوس به 13.4 لیتر می‌رسد. باید گفت که گیربکس 8 سرعته لکسوس همانند پیشرانه‌ی این خودرو نرم و بسیار پاسخگو است. هر تعویض دنده به نرمی انجام شده و زمان‌بندی آن نیز بسیار خوب است.

سواری لکسوس همانند یک خودروی لوکس است درحالی‌که لینکلن هنوز به این استانداردها نرسیده است. درحالی‌که لکسوس احساس غوطه‌ور شدن روی هر چیزی را دارد،MKX دارای ضربه‌های پی‌درپی است. تنظیم سیستم دامپینگ لینکلن کمک می‌کند تا خودرو کمی بهتر از ناهمواری‌ها عبور کند. تنظیمات سیستم تعلیق در لکسوس مرکب‌تر بوده و آرامش و راحتی بیشتری را ایجاد می‌کند و بدون ایجاد حس عدم ارتباط و یا دریازدگی، سواری لوکسی را به خریدار اعطا می‌نماید. کابین لینکلن بسیار ساکت است اما به دلیل وجود مونوروف، فضای سر کمتری نسبت به لکسوس در جلو و عقب وجود دارد. البته فضای پای بیشتری در عقب برای MKX وجود داشته و در مجموع فضای بار نیز بیشتر است. فضای بار 1053 لیتری لینکلن بیشتر از فضای 521 لیتری لکسوس است و با تا کردن صندلی‌ها این مقدار در لینکلن و لکسوس به ترتیب به 1948 و 1594 لیتر می‌رسد. در مدل پایه MKX بهای ارزان‌تری دارد. این کراس اوور آمریکایی بهای آغازی 39185 دلاری را برای مدل دیفرانسیل جلوی مجهز به پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.7 لیتری طلب می‌کند. مدل پایه‌ی RX350 بهای آغازین 42850 دلاری دارد. اما پس از این دو مدل لینکلن با دارا بودن سیستم چهارچرخ محرک و پیشرانه‌ی 6 سیلندر 2.7 لیتری اکوبوست افزایش چشمگیر قیمت به 61095 دلار را نشان می‌دهد و دیگر آپشن ها نظیر صندلی‌ها با تنظیم در 22 جهت، سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده به همراه سیستم صوتی ارتقا یافته نیز در مدل حاضر در تست وجود داشتند. لکسوس تست شده دارای پکیج F sport به همراه تمام جزئیات و سیستم چهارچرخ محرک بود و بهای 57835 دلاری داشت.

در روی کاغذ، به نظر می‌رسد که از نظر عدد و رقم این دو خودرو بسیار دور از هم باشند. لینکلن قدرت و جاداری زیادتری دارد و لکسوس شیک‌تر و نرم‌تر است. در روی جاده، لکسوس اعتمادبه‌نفس خوبی داشته و نه تنها احساس واقعی یک خودروی لوکس را دارد بلکه همانند خودروی پیشروی این کلاس عمل می‌کند. لینکلن هنوز به این سطح نرسیده اما برخی از ویژگی‌های خوب نظیر قدرت بیشتر را ارائه می‌کند. تکنولوژی قوی و برخی از ویژگی‌های در دسترس لینکلن را به گزینه‌ای با ارزش تبدیل می‌کنند اما اگر دنبال بهترین کراس اوور لوکس هستید، لکسوس را انتخاب کنید. این خودرو چشمگیر، راحت، کم‌مصرف‌تر و برای رانندگی نرم‌تر است.

همچنین ببینید

رونمایی از فیس لیفت لکسوس CT200h

پس از انتشار چند تصویر رسمی در ماه گذشته، سرانجام لکسوس، مدل ۲۰۱۴ از فیس‌لیفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد لکسوس